Krajská centra
Vedoucí CKP – koordinátor věcných aktivit
Projektový den Krok za krokem v chemické laboratoři pro ZŠ Holečkova 14. 1. 2020
Projektový den Krok za krokem v chemické laboratoři pro žáky ZŠ a MŠ logopedická Olomouc 3. 12. 2019
Workshop - Chemické hrátky 9. 12. 2019
Workshop pro ZŠ 25. 11. 2019
Sdílený projektový den byl určen pro vybrané žáky 9. ročníku ZŠ Demlova. Náplní dne bylo navázaní na teoretickou výuku chemie - příprava organických chemikálií, kdy v laboratorním cvičení žáci samostatně vyráběli mýdlo. Postupovali podle pracovního listu, každý krok své práce zapisovali do operačního listu. Na závěr zvážili výtěžek a provedli jsme vyhodnocení všech výsledků.
Projektový den byl určen pro vybrané žáky 8. roč. ZŠ a MŠ log Tř.Svornosti. V laboratorním cvičení žáci prováděli destilaci za normálního tlaku.
Soutěž Mladý chemik - regionální finále 3. kolo pro žáky ZŠ.
Sdílený projektový den Krok za krokem byl určen pro vybrané žáky 8. ročníku ZŠ Holečkova. Žáci se naučili vážit, odměřovat, připravit roztok, filtrovat a na závěr u připraveného roztoku stanovili hustotu. Svoje výsledky porovnali s tabulkami.
Projektový den byl pro žáky 9. roč. ZŠ Demlova. Laboratorní cvičení bylo zaměřeno na přípravu anorganických chemikálií - výroba mýdla. Žáci se naučili vypočítat přípravu procentových roztoků, provedli hydrolýzu, vysolení a filtraci surového mýdla. Na závěr zvážili praktický výtěžek a provedli vyhodnocení.
Projektový den Krok za krokem byl určen pro žáky 8. roč. ZŠ a MŠ log Svornosti. V laboratorním cvičení žáci prováděli destilaci za normálního tlaku.
Projektový den navazuje na výuku žáků 8. ročníku ZŠ Holečkova - separační metody. V laboratorním cvičení se naučili postavit aparaturu, destilací oddělili vodu od etanolu. V další části měřili pH pomocí pH papírků a pH metru.
Zajímavými experimenty zaměřenými na laboratorní techniku, chemii a biologii se žáci ZŠ Holečkova, Demlova a Svornosti seznámili s jednotlivými pracovišti školy. Žáci byli rozděleni do 6 družstev a postupně pracovali na jednotlivých pracovištích. .Laboratoř č.1 – biochemie (Mgr. Líňová), Laboratoř č.2 – organická chemie (Ing. Hradilová)Laboratoř č. 7 – analytická a fyzikální chemie (Marková)Laboratoř č.8 – vodík a jeho vlastnosti (Mgr. Matějek) Laboratoř č.4 – chemické deskové hry (Mgr. Mašková) Učebna 305 – biologie (Mgr. Mičulková)
Žáci si vyzkoušely stavbu aparatury a stanovení celkové tvrdosti vody, vápenaté a hořečnaté tvrdosti u doneseného vzorku. Pracovali s pipetou, byretou, odměrným válcem.
Kroužek zaměřený na posílení logického myšlení a přírodovědných aktivit formou dekových her.
Stanovení tvrdosti vody v doneseném vzorku
Žáci prováděli chelatometrické stanovení procentového obsahu vápníku a niklu v neznámém vzorku.
Halloweenský speciál – hry s tématikou duchů a upírů. Svůj postřeh mohli žáci vyzkoušet v hrách – Duch, Duchová v koupelně, Strážce duší, Dobble s halloweenskou tematikou. Motoriku si procvičili ve hře Útěk upírů a vyzkoušeli si také Smart hru – Lovci duchů, kde je úkolem vyřešit logické umístění dílků podle zadání.
Zúčastnilo se celkem 24 žáků spolupracujících ZŠ. Žáci prováděli analytické stanovení kationtů kovů pomocí reagencií.Samostatně určovali složení neznámého vzorku pomocí vyzkoušených reakcí a barevných změn při reakcích s reagenciemi. Další samostatnou činností bylo přiřazování barev k jednotlivým kationtům podle toho, jak si je žáci zapamatovali. Poslední úkol bylo samostatné doplnění názvů a vzorců kationtů včetně koncovek podle oxidačního čísla.
Soutěže Hledáme nejlepšího mladého chemika se zúčastnilo 68 žáků z 27 ZŠ. V 2. kole si poměřili síly v teoretických znalostech z chemie. 30 nejlepších postoupilo do 3. kola, kde se utkají v praktických dovednostech. Vítězem 2. kola se stal žák ZŠ Plumlov.
Žáci v pracovních listech poznávali laboratorní sklo a nářadí k jednotlivým metodám. Nejdříve stanovovali hustotu komerčně dodávaného roztoku kofoly pyknometricky. Poté filtrovali kofolu ve směsi s karborafinem přes hladký filtr. Nakonec si zopakovali laboratorní techniky – vážení na analytických vahách a odměření objemů vody v odměrných válcích. Získané výsledky vyhodnotili.Workshopu se zúčastnilo 24 žáků 8. ročníku zúčastněných škol, garanti aktivit na jednotlivých školách a garanti odborné spolupráce Mgr. Martina Sedláčková a Dagmar Marková.Na závěr byly vyhodnoceny výsledky: stavba aparatury, kvalita filtrátu, hustota kofoly a hmotnost jednoho kusu skleněné kuličky a vyplnění pracovního listu. Žákům se Workshop líbil, přispěl k rozšíření povědomí o separačních metodách a užití výsledného produktu v praxi.
Projektového dne se zúčastnilo 12 žáků z 8. ročníku ZŠ Demlova.Po seznámení s obsahem projektového dne, následovala ukázka laboratorního skla, pomůcek k zadaným úkolům. Vlastní práce byla rozdělena na několik úkolů: vážení, odměřování, příprava roztoků, výroba filtru, stavba aparatury, stanovení hustoty. Vzhledem k jejich první zkušenosti s laboratoří byli aktivní, úkoly je bavily a soutěživou formou se snažili dosáhnout nejlepšího výsledku. Na závěr dne bylo vyhodnocení a stanovení pořadí.
Projektového dne se zúčastnilo vybraných 12 žáků z 8. ročníku ZŠ Holečkova.Po seznámení s obsahem projektového dne, následovala ukázka laboratorního skla, pomůcek k zadaným úkolům. Vlastní práce byla rozdělena na několik úkolů: vážení, odměřování, příprava roztoků, výroba filtru, stavba aparatury, stanovení hustoty. Vzhledem k jejich první zkušenosti s laboratoří byli aktivní, úkoly je bavily a soutěživou formou se snažili dosáhnout nejlepšího výsledku. Na závěr dne bylo vyhodnocení a stanovení pořadí.
Přírodovědný kroužek pro podporu logického myšlení.
3. kolo soutěže MCH probíhalo v laboratořích SŠLCH a úkolem žáků bylo stanovení množství vitamínu C ve vzorku neutralizací hydroxidem sodným na fenolftalein Soutěžící se museli poprat nejen s otázkami z oblasti kyselin a zásad, ale především zvládnout nástrahy laboratorní techniky. Kromě praktické činnosti opět nechyběly výpočty a zajímavé úlohy související se zdravou výživou.
Žáci určovali jednotlivé reakce kationtů, na kapkovací destičku přidávali specifická činidla pomocí kapátek. Reakcí činidel s jednotlivými vzorky vznikaly barevné sraženiny a změny sraženin zapisovali do předložené tabulky. Na základě vzniku barvy sraženiny určovali neznámé vzorky, které jim byli předloženy. Dalším úkolem žáci určovali anionty ve vzorcích destilované a pitné vody. Samostatným úkolem bylo určení neznámých vzorků, získané výsledky společně vyhodnotili.
Žáci si vyzkoušeli barevné srážecí reakce iontů
Přírodovědná hra Divukraj, mechanismy worker placement a deck building nutí hráče plánovat několik tahů dopředu a taktizovat. První z „větších“ her a žáci ji zvládli na jedničku
Členové badatelského kroužku pro tentokrát opustili domácké prostředí laboratoří a vydali se zkoumat "hvězdnou oblohu" na Hvězdárnu. Seznámili se s principem fungování dalekohledu a vyzkoušeli si práci s ním.
Výroba střelného prachu. Téma Badatelského kroužku přilákalo tentokrát mnoho zájemců. Vyzkoušeli si přípravu nitrocelulózy a seznámili se s chemickou podstatou dějů.
Žáci pracovali s digitálním refraktometrem a měřili procentový obsah cukru v oblíbených nápojích, ovoci a zelenině. Také měřili na digitálními pH metru pH přinesených nápojů, hygienických prostředků a vody.
Žáci spolupracujících škol procházeli rozdělení do 6 družstev postupně 6 různých stanovišť. Měli možnost vyzkoušet si různé chemické činnosti, podívat se na zajímavé, efektní pokusy, vyzkoušet si chemickou únikovku a i si zahrát chemický AZ kvíz.
Krajská centra